Χριστιανικό Πάσχα
Το Χριστιανικό
Πάσχα, ή κοινώς Πασχαλιά ,είναι η σπουδαιότερη γιορτή του χριστιανικού εκκλησιαστικού έτους. Γιορτάζεται
την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου μη συμπεριλαμβανομένης, κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο στην Ορθόδοξη εκκλησία και κατά το Γρηγοριανό στην Ρωμαιοκαθολική. Γιορτάζεται η ανάσταση του
Ιησού Χριστού
Η εορτή
της Ανάστασης του Ιησού Χριστού, λόγω της σπουδαιότητός της, επηρεάζει το
εορτολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας τόσο 40 ημέρες πριν από αυτό (Μεγάλη Τεσσαρακοστή, Τριώδιο) όσο και 50 ημέρες μετά (περίοδος Πεντηκοσταρίου). Οι
ακολουθίες που τελούνται τότε έχουν αρχαιοπρέπεια (ανάγονται στους πρώτους
αιώνες του Χριστιανισμού όπως η αφή του Αγίου Φωτός), κατάνυξη και λαμπρότητα, και περιγράφονται
λεπτομερώς στο τυπικό της Εκκλησίας
Πολλά είναι τα έθιμα και οι συμβολισμοί που συνδέονται με αυτή τη μεγάλη
γιορτή της Χριστιανοσύνης:
- Στην Πάρο, τα κεριά του Επιταφίου, τα φυλούν και
όταν έχει φουρτούνα, βρέχει ή αστράφτει, τα ανάβουν να περάσει η κακοκαιρία.
Ακόμα, στο εικονοστάσι, τοποθετείται και κλαδί ελιάς, που παραμένει εκεί ως
αγιώτικο .
Το κυριότερο έθιμο του Πάσχα σχετικό με λουλούδια
είναι ο στολισμός του επιτάφιου. Ο στολισμός των νεκρικών σωρών με λουλούδια
είναι αρχαιότατο έθιμο ωστόσο στην χριστιανική παράδοση έχει πάρει άλλη
διάσταση. Η περιφορά του ανθοστόλιστου επιτάφιου και η μυσταγωγία της τελετής
θυμίζουν τα Ελευσίνια μυστήρια. Σε πολλές περιοχές μάλιστα της βόρειας Ελλάδας
οι νοικοκυρές βγάζουν στις εξώπορτες την Μεγάλη Παρασκευή φρεσκοφυτεμένα σιτηρά
και όσπρια, έθιμο που έχει σαφή αναφορά στους περίφημους κήπους του Άδωνι.
- Στη Σπάρτη, όταν γυρίσουν τον Επιτάφιο, τον
ξεστολίζει ο καντηλανάφτης, ο οποίος παίρνει τα κεριά και τα φυλάει. Την άλλη
μέρα, τα βάζει ο παπάς σε ένα δίσκο με τα σταυρολούλουδα και τα μοιράζει στις
γυναίκες. Τα λουλούδια αυτά, οι γυναίκες τα κρατούν ως φυλαχτό και όταν
αρρωστήσει ένα παιδάκι βάζουν στα κάρβουνα λίγο νερό και μερικά σταυρολούλουδα
και το λιβανίζουν
- Ξεχωριστή σημασία έχει και η συνήθεια των
Σερραίων γυναικών, να τοποθετούν στη διάρκεια της περιφοράς του Επιταφίου, πάνω
σε τραπέζι μπροστά από το κατώφλι της Εξώπορτας, την εικόνα του Εσταυρωμένου
ανάμεσα σε άνθη, αναμμένα κεριά και θυμιάματα. Δίπλα τοποθετούν ένα πιάτο με
χλόη φακής, ή κριθαριού, την οποία έχουν φυτέψει για αυτό το σκοπό, κάποια
ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής.
- Τα κρινάκια έχουν συνδεθεί από τους ανθρώπους των
τεχνών και των γραμμάτων με την ομορφιά, την ανανέωση και την ελπίδα. Σύμφωνα
με τη χριστιανική παράδοση κατά τις τελευταίες ώρες της ζωής του Χριστού,
άνθιζαν κρινάκια, κάθε φορά που ο ιδρώτας του έπεφτε στο έδαφος.
Τον βρίσκουμε κι αυτόν στα παιχνίδια και στα δώρα
του Πάσχα, αλλά δεν μας είναι γνωστός από την ελληνική παράδοση. Μας ήρθε από
τη Δυτική Ευρώπη. Ιδιαίτερα στις γερμανικές χώρες ο λαγός του Πάσχα έρχεται από
την εξοχή και φέρνει τ’ αυγά στα παιδιά. Το ζώο αυτό παρουσιάζεται με μαγικές
ικανότητες κι είναι συνήθως ταξιδευτής ταχυδρόμος, αλλά και καλό πνεύμα της
βλάστησης, πράγμα που το συναντούμε και σε ελληνικά έθιμα θερισμού.
- Tο τσούγκρισμα των πασχαλινών αυγών, συμβολίζει
την Aνάσταση του Xριστού, καθώς το αυγό συμβολίζει τη ζωή και τη δημιουργία που
κλείνει μέσα του τη ζωή. Όταν το κέλυφός του αυγού σπάσει με το τσούγκρισμα,
γεννιέται μια ζωή, έτσι και το πασχαλινό αυγό συμβολίζει το σπάσιμο του τάφου
του Xριστού και την Aνάστασή Tου.
- Το αυγό βέβαια σε όλες σχεδόν τις αρχαίες κοσμογονίες συμβόλιζε την γέννηση
του σύμπαντος και της ζωής.
Πασχαλινά κόκκινα αυγά
- Γιατί όμως βάφονται κόκκινα τα αυγά;
- Μερικοί πιστεύουν ότι τα αυγά βάφονται κόκκινα σε ανάμνηση του αίματος του
Χριστού, που χύθηκε για εμάς τους ανθρώπους. Κόκκινο είναι και το χρώμα της
χαράς. Χαράς για την Ανάσταση του Χριστού. Είναι παράλληλα όμως και χρώμα
αποτρεπτικό. Κόκκινες βελέντζες και κόκκινα μαντίλια κρεμούσαν τη Μεγάλη Πέμπτη
στην Καστοριά οι γυναίκες για το καλό. Κόκκινο πανί έβαφαν μαζί με τα αυγά τους
στη Μεσημβρία και το κρεμούσαν στο παράθυρο για σαράντα μέρες, για να μην τους
πιάνει το μάτι.
- Το βάψιμο των αυγών γινόταν τη Μεγάλη Πέμπτη γι αυτό και τη λέγαν Κόκκινη
Πέφτη ή Κοκκινοπέφτη. Παλιότερα το συνήθιζαν κι αποβραδίς, πάντοτε όμως τα
μεσάνυχτα, με το ξεκίνημα
- Το πρώτο αυγό που έβαφαν ήταν της Παναγίας και το
έβαζαν στο εικονοστάσι. Με αυτό σταύρωναν τα παιδιά από το κακό το μάτι. Σε
μερικά μέρη έβαζαν σε ένα κουτάκι τόσα αυγά όσα ήταν τα μέλη της οικογένειας
και τα πήγαιναν το βράδυ στην εκκλησία, για να διαβαστούν στα 12 Ευαγγέλια. Τα
άφηναν κάτω από την Αγία Τράπεζα ως την Ανάσταση και τότε καθεμιά έπαιρνε τα
δικά της. Αυτά τα αυγά ήταν "ευαγγελισμένα" και τα τσόφλια τους τα
παράχωναν στους κήπους και τις ρίζες των δέντρων για να καρπίσουν. Πλούσια
είναι η παράδοση για τον συμβολισμό των αυγών του Πάσχα. Στα Βυζαντινά χρόνια
έφτιαχναν κουλούρα που στην μέση της είχε ένα κόκκινο αυγό. Το αυγό, από το
οποίο βγαίνουν τα πουλιά, συμβολίζει την ζωή, ενώ το κόκκινο είναι το χρώμα της
ζωής. Το βάψιμο των αυγών, για λατρευτικούς σκοπούς απαντάται σε διάφορους
τόπους του κόσμου.
Στο Καστελλόριζο ο χορός των κοριτσιών που στήνεται
στον αυλόγυρο του Μητροπολιτικού ναού το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα, είναι
από τα γραφικότερα λαμπριάτικα έθιμα
Σούβλισμα
του αρνιού
Από την τελετή της εορτής του Πάσχα στους
Εβραίους προέρχεται και το έθιμο του θυσιαζόμενου αμνού, με το αίμα των οποίων
έβαφαν την είσοδο των σπιτιών τους, κατ' αναπαράσταση της νύκτας της εξόδου από
την Αίγυπτο.
- Στο πασχαλινό δείπνο υπήρχαν επίσης πικρά χόρτα σε ανάμνηση της πικρίας από
την δουλεία στην Αίγυπτο, οίνος , αλλά και άζυμος άρτος σε υπενθύμιση της
βιαστικής αναχωρήσεως από την Αίγυπτο.Μετά την έλευση του Χριστού, ο ίδιος
θυσιαζόμενος υπήρξε ο "αμνός" του Θεού, ο οποίος "πήρε" τη
θέση του πασχαλινού αμνού, αφού θυσιάστηκε για την ανθρωπότητα
Kων/νος Σφηνιαδάκης, Δέσποινα Σφηνιαδάκη, Βαγγέλης
Στάθης, Ευαγγελία Ξυνού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου